Szanowni Państwo,

 

chcielibyśmy poinformować Państwa, że istnieje możliwość uzyskania zaproszenia* personalizowanego na XXI PZHP, który być może ułatwi Państwu uzyskanie zgody Dyrektora Państwa szkoły na udział w naszym wydarzeniu.

Zainteresowanych takim zaproszeniem proszę o kontakt na adres:

kwiszowata@gmail.com

 

*zaproszenie uprawnia do udziału w Zjeździe po uprzednim zarejestrowaniu i opłaceniu uczestnictwa

Panele i warsztaty skierowane do nauczycieli

Panel skierowany do nauczycieli
18 września 2024 (środa) godz. 9:00 – 14:00

Data
Godzina
Wydarzenie
Sesje, Panele, Tematy
Wydarzenie
Sesje, Panele, Tematy
9:00 - 11:00sala 2060 (Biologia)sala 2001 (Mat.-Inf.)
Organizator: Muzeum Historii Polski
Powstanie Styczniowe nie jest nudne! - Panel dla nauczycieli historii i języka polskiego szkół podstawowych i średnich
Dydaktyka historii w czasach zmiany i wobec zmiany
- organizatorzy: Marek Białokur (UO), Agnieszka Chłosta-Sikorska (UKEN), Maciej Fic (UŚ), Izabela Lewandowska (UWM), Małgorzata Machałek (USz)
Jak ciekawie i nieszablonowo przedstawić na lekcjach historii dzieje Powstania Styczniowego i jego bohaterów? Jak wykorzystać multimedia i materiały edukacyjne? Tego można się będzie dowiedzieć podczas panelu dla nauczycieli historii szkół podstawowych i średnich, przygotowanego przez historyków i edukatorów z Muzeum Historii Polski. Każdy z uczestników otrzyma zestaw publikacji i materiałów edukacyjnych.
  • Marek Białokur (UO) – Nauczyciel jako ,,twórca historii’’ między podstawą programową a refleksją historyczną. Współczesne wyzwania i perspektywy szkolnej edukacji historycznej
  • Agnieszka Chłosta-Sikorska (UKEN) – Model kształcenia akademickiego a katalog kompetencji nauczycieli historii
  • Maciej Fic (UŚ) – Edukacja historyczna oczami nauczycieli – raport z badań ankietowych 2023 r.
  • Danuta Konieczka-Śliwińska (UAM), Małgorzata Machałek (USz) – Środowisko dydaktyczno-historyczne wobec zmian strukturalnych i programowych po 1989 r.
  • Izabela Lewandowska (UWM) – Główne nurty refleksji dydaktyczno-historycznej po 1989 r.
11:00 -11:15 Przerwa kawowa
11:15 – 13:00sala 2060 (Biologia)sala 2001 (Mat.-Inf.)
Oferta edukacyjna podlaskich instytucji kulturalnych

  • Muzeum Podlaskie

  • Muzeum Pamięci Sybiru

  • Muzeum Wojska w Białymstoku

  • Muzeum Historii Medycyny i Farmacji Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku

  • Podlaskie Muzeum Kultury Ludowej

  • Podlaski Instytut Kultury

Ciąg dalszy Dydaktyka historii w czasach zmiany i wobec zmiany. Cały panel trwa w godzinach 9:00-13:00
13:00 – 14:00 Przerwa obiadowa

Panel skierowany do nauczycieli
18 września 2024 (środa) godz. 14:00 – 17:30

Data
Godzina
Wydarzenie
Sesje, Panele, Tematy
Sala
14:00 - 15:30Organizator: Polskie Towarzystwo Historyczne
Włodzimierz Krzysztof Kowalczyk (CKE), Edukacja historyczna w polskiej szkole – rzeczywistość versus oczekiwania - dyskusja na temat odchudzenia podstawy programowej z historii i nad wprowadzeniem nowego przedmiotu Edukacja Obywatelska
sala 2060 (Biologia)
15:30 - 17:30Warsztaty edukacyjne/ rozwój osobisty nauczyciela
I – Warsztaty organizator: Archiwa Państwowe (max 15 osób)sala 2004 (Chemia)
Plansza i źródło. Jak wykorzystać archiwalia i grę planszową w nauczaniu historii życia codziennego okresu I wojny światowej

Odkryj / ukryj szczegóły
Archiwa Państwowe opracowują grę planszową, której akcja toczy się na ziemiach polskich pod zaborami. Bohaterami gry są rodziny z Królestwa Polskiego, Poznańskiego i Galicji. Celem jest przezwyciężanie codziennych wyzwań i trudności w realiach czasu wojny. Rodziny dokumentują pamięć o przeżytych wydarzeniach kompletując rodzinny album z pamiątkami.
Fabuła gry jest oparta na materiałach archiwalnych – dokumentach, fotografiach, obwieszczenia urzędowych, pamiętnikach i wspomnieniach, będących zapisem historii społecznej i obyczajowej okresu „Wielkiej Wojny”. Premiera gry jest przewidziana w I połowie 2025 r.
Uczestnicy warsztatów poznają założenia i mechanikę gry, scenariusze rozgrywek możliwych do przeprowadzenia na lekcji oraz metody doboru, wyszukiwania i pracy z materiałami źródłowymi nt. życia codziennego w okresie I wojny światowej. Warsztaty zostały pomyślane również jako okazja do wzajemnej wymiany doświadczeń. Uczestnicy będą mieli możliwość zgłoszenia własnych propozycji na sposób i formę wykorzystania treści gry na lekcjach. Wszystkie pomysły zostaną wzięte pod uwagę w trakcie prac nad dodatkowymi materiałami edukacyjnymi do gry, które będą opracowane przez Archiwa Państwowe


II - Oferta UwB indywidualnego rozwoju skierowana do nauczycieli historii
Organizator: Wydział Historii UwB (60 min)
sala 2060 (Biologia)
III Prelekcja - Związek Szlachty Polskiej – (60 min)
Dr Łukasz Lubicz-Łapiński, Związek Szlachty Polskiej Szlachta polska, czyli kto? Historyczny wywód genealogiczny i jego weryfikacja
sala 2006 (Chemia)

Warsztaty i panele skierowane do nauczycieli
19 września 2024 (czwartek) godz. 9:30 – 16:30

Data
Godzina
Wydarzenie
Sesje, Panele, Tematy
Sala
9:30 – 16:30 Organizator: Instytut Pamięci Narodowej (obowiązkowe zapisy)
Cel warsztatów - zwiń/rozwiń


W trosce o odpowiednie przygotowanie młodego pokolenia do przyswajania wiedzy historycznej, ale także budowania szacunku do Ojczyzny, chcielibyśmy zaprosić do udziału w warsztatach edukacyjnych na temat najnowszej historii Polski. Wiemy bowiem, że zaangażowanie nauczycieli w ten proces jest bezkonkurencyjne. Przy pomocy wychowawców i nauczycieli możemy pielęgnować i rozwijać w młodych ludziach poczucie patriotyzmu oraz tożsamości narodowej.
Instytut Pamięci Narodowej od początku swojej działalności przygotowuje materiały edukacyjne, mające pomagać i wspierać nauczycieli w codziennej pracy. Podczas Powszechnego Zjazdu Historyków Polskich zaprezentowane zostaną trzy warsztaty wykorzystujące najnowsze metody dydaktyczne.
Wszystkie propozycje łączą naukę z aktywnym udziałem uczestników i dyskusją. Szczególny nacisk położony jest na efektywne przekazanie wiedzy dotyczącej najnowszej historii Polski w oparciu o rozwiązania bazujące na nowych technologiach, nowoczesnych formach edukacji i niepodręcznikowych zagadnieniach. Każdy uczestnik warsztatów na zakończenie otrzyma pakiet materiałów edukacyjnych odpowiadających poszczególnym tematom i blokom tematycznym. Każdy uczestnik dodatkowo otrzyma najnowszą ofertę edukacyjną Instytutu Pamięci Narodowej w postaci książkowego Kalendarza Nauczyciela na rok szkolny 2024/2025.


Tematy warsztatów - zwiń/rozwiń


1. MultiHISTORIA
– warsztaty z najnowszej gry edukacyjnej Instytutu Pamięci Narodowej prowadzone przez jej pomysłodawczynię i autorkę Justynę Kesler. MultiHISTORIA to innowacyjne i uniwersalne narzędzie, dające wiele możliwości dydaktycznych w obszarze edukacji. Sercem tego konceptu są piktogramy (proste graficzne reprezentacje różnych obiektów, miejsc, wydarzeń) i budowanie narracji historycznej oraz wiedzy faktograficznej na uniwersalnym materiale wizualnym (w nurcie tzw. historii wizualnej). MultiHISTORIA bazuje na koncepcie Multi-Talk (aktualnie w trakcie procesu patentowego P.431254), który poprzez piktogramy pobudza myślenie skojarzeniowe, sprzyja pracy metodą storytellingową i zwiększa efektywność zapamiętywania oraz przyswajanych treści.

2. Szyfry wojny
– z historii polskiej kryptologii – warsztaty przygotowane przez Instytut Pamięci Narodowej autorstwa Marka Gajewskiego (pracownika Oddziału IPN w Białymstoku). Warsztaty prezentujące nieoczywistą wiedzę na temat wojny polsko-bolszewickiej 1919–1920, czyli działalność polskiego wywiadu radiowego. Dzięki sprawnym umiejętnościom i wiedzy polskich kryptologów możliwa była zmiana biegu historii. Warsztaty pokazują, jaką rolę w procesie historycznym może odegrać jednostka. Dzięki warsztatom pt. „Szyfry wojny” poznamy losy najsłynniejszych polskich kryptologów z tego okresu, m.in. por. Jana Kowalewskiego i profesorów – Stefana Mazurkiewicza, Wacława Sierpińskiego i Stanisława Leśniewskiego. To dzięki ich talentowi pokonaliśmy militarnie odwiecznego wroga państwa polskiego – Rosję.

3. STREFA NOWYCH TECHNOLOGII
– Strefa Nowych Technologii Instytutu Pamięci Narodowej to wyjątkowe miejsce, które dostarcza wiedzy historycznej przekazywanej w nowoczesny, immersyjny sposób. Tutaj rozrywka łączy się z nauką. Prezentacja „Gry Szyfrów”, mówiącej o roli polskich kryptologów w konflikcie polsko-bolszewickim; „Lotnicy” – gra z fabułą opartą na prawdziwych wydarzeniach i postaciach polskich lotników w czasie II wojny światowej; „Warsaw Rising” – temat Powstania Warszawskiego; „Świadectwo poMOCY” – warsztaty na podstawie immersyjnej etiudy filmowej pt. „Świadectwo poMOCY”, opowiadającej o losach Błogosławionej Rodziny Ulmów.

BLOK MultiHISTORIA , obowiązkowe zapisy sala 2004 (Chemia)
Warsztaty z najnowszej gry edukacyjnej Instytutu Pamięci Narodowej, prowadzone przez jej pomysłodawczynię Justynę Kesler. MultiHISTORIA to innowacyjne i uniwersalne narzędzie, dające wiele możliwości dydaktycznych w obszarze edukacji. Sercem tego konceptu są piktogramy (proste graficzne reprezentacje różnych obiektów, miejsc, wydarzeń) i budowanie narracji historycznej oraz wiedzy faktograficznej na uniwersalnym materiale wizualnym (w nurcie tzw. historii wizualnej).

GRUPA I godz. 9:00-10:30, czas trwania 1,5 h; ilość osób: 20


GRUPA II godz. 11:00-12:30, czas trwania 1,5 h; ilość osób: 20


GRUPA III godz. 15:00-16:30 sala – 2004 (Chemia), czas trwania 1,5 h; ilość osób: 20


BLOK Szyfry wojny – z historii polskiej kryptologii, obowiązkowe zapisy

sala – 2006 (Chemia)
Warsztaty przygotowane przez Instytutu Pamięci Narodowej autorstwa Marka Gajewskiego (pracownika Oddziału IPN w Białymstoku). Warsztaty prezentujące nieoczywistą wiedzę na temat wojny polsko-bolszewickiej 1919–1920, czyli działalność polskiego wywiadu radiowego.

GRUPA I godz. 9:00-10:30, czas trwania 1,5 h; ilość osób: 20


GRUPA II godz. 11:00-12:30, czas trwania 1,5 h; ilość osób: 20


GRUPA III godz. 15:00-16:30, czas trwania 1,5 h; ilość osób: 20


BLOK STREFA NOWYCH TECHNOLOGII, obowiązkowe zapisy budynek Uniwersyteckiego Centrum Kultury
Strefa Nowych Technologii Instytutu Pamięci Narodowej to wyjątkowe miejsce, które dostarcza wiedzy historycznej przekazywanej w nowoczesny, immersyjny sposób. Tutaj rozrywka łączy się z nauką.

GRUPA I godz. 9:00-10:00, ilość osób: 20


GRUPA II godz. 12:00-13:00, ilość osób: 20


GRUPA III godz. 14:00-15:00, ilość osób: 20


GRUPA IV godz. 16:00-17:00, ilość osób: 20


15:00-18:30 Program Panelu Olimpijczykówaula Mat.-Inf.
50 lat Olimpiady Historycznej z perspektywy uczestników i organizatorów
15:00-15:20 Powitanie i okolicznościowe wystąpienia (PTH, MEN, Sejm, IPN)
15:20-16:00 Uhonorowanie osób zasłużonych dla Olimpiady Historycznej
16:00-16:30 Olimpiada z perspektywy organizatorów
  • Olimpiada Historyczna – fotograficzne wspomnienia – (prezentacja) dr hab. Barbara Krysztopa-Czupryńska (UWM w Olsztynie)

  • Pięćdziesiąt lat minęło. Olimpiada Historyczna nie tylko w statystycznej pigułce
    – dr hab. Andrzej Korytko, prof. UWM (UWM w Olsztynie)
16:30-16:45 Przerwa na kawę
16:45-17:45 Debata panelowa z udziałem olimpijczyków
17:45-18:10 Olimpiada z perspektywy uczestników – promocja książki
18:10-18:30 Wolny mikrofon

Skip to content