Szanowni Państwo,
chcielibyśmy poinformować Państwa, że istnieje możliwość uzyskania zaproszenia* personalizowanego na XXI PZHP, który być może ułatwi Państwu uzyskanie zgody Dyrektora Państwa szkoły na udział w naszym wydarzeniu.
Zainteresowanych takim zaproszeniem proszę o kontakt na adres:
*zaproszenie uprawnia do udziału w Zjeździe po uprzednim zarejestrowaniu i opłaceniu uczestnictwa
Panele i warsztaty skierowane do nauczycieli
Panel skierowany do nauczycieli
18 września 2024 (środa) godz. 9:00 – 14:00
Data Godzina | Wydarzenie Sesje, Panele, Tematy | Wydarzenie Sesje, Panele, Tematy |
9:00 - 11:00 | sala 2060 (Biologia) | sala 2001 (Mat.-Inf.) |
Organizator: Muzeum Historii Polski Powstanie Styczniowe nie jest nudne! - Panel dla nauczycieli historii i języka polskiego szkół podstawowych i średnich | Dydaktyka historii w czasach zmiany i wobec zmiany - organizatorzy: Marek Białokur (UO), Agnieszka Chłosta-Sikorska (UKEN), Maciej Fic (UŚ), Izabela Lewandowska (UWM), Małgorzata Machałek (USz) |
|
Jak ciekawie i nieszablonowo przedstawić na lekcjach historii dzieje Powstania Styczniowego i jego bohaterów? Jak wykorzystać multimedia i materiały edukacyjne? Tego można się będzie dowiedzieć podczas panelu dla nauczycieli historii szkół podstawowych i średnich, przygotowanego przez historyków i edukatorów z Muzeum Historii Polski. Każdy z uczestników otrzyma zestaw publikacji i materiałów edukacyjnych. |
|
|
11:00 -11:15 | Przerwa kawowa | |
11:15 – 13:00 | sala 2060 (Biologia) | sala 2001 (Mat.-Inf.) |
Oferta edukacyjna podlaskich instytucji kulturalnych
| Ciąg dalszy Dydaktyka historii w czasach zmiany i wobec zmiany. Cały panel trwa w godzinach 9:00-13:00 | |
13:00 – 14:00 | Przerwa obiadowa |
Panel skierowany do nauczycieli
18 września 2024 (środa) godz. 14:00 – 17:30
Data Godzina | Wydarzenie Sesje, Panele, Tematy | Sala |
14:00 - 15:30 | Organizator: Polskie Towarzystwo Historyczne Włodzimierz Krzysztof Kowalczyk (CKE), Edukacja historyczna w polskiej szkole – rzeczywistość versus oczekiwania - dyskusja na temat odchudzenia podstawy programowej z historii i nad wprowadzeniem nowego przedmiotu Edukacja Obywatelska | sala 2060 (Biologia) |
15:30 - 17:30 | Warsztaty edukacyjne/ rozwój osobisty nauczyciela | |
I – Warsztaty organizator: Archiwa Państwowe (max 15 osób) | sala 2004 (Chemia) | |
Plansza i źródło. Jak wykorzystać archiwalia i grę planszową w nauczaniu historii życia codziennego okresu I wojny światowej Archiwa Państwowe opracowują grę planszową, której akcja toczy się na ziemiach polskich pod zaborami. Bohaterami gry są rodziny z Królestwa Polskiego, Poznańskiego i Galicji. Celem jest przezwyciężanie codziennych wyzwań i trudności w realiach czasu wojny. Rodziny dokumentują pamięć o przeżytych wydarzeniach kompletując rodzinny album z pamiątkami. Fabuła gry jest oparta na materiałach archiwalnych – dokumentach, fotografiach, obwieszczenia urzędowych, pamiętnikach i wspomnieniach, będących zapisem historii społecznej i obyczajowej okresu „Wielkiej Wojny”. Premiera gry jest przewidziana w I połowie 2025 r. Uczestnicy warsztatów poznają założenia i mechanikę gry, scenariusze rozgrywek możliwych do przeprowadzenia na lekcji oraz metody doboru, wyszukiwania i pracy z materiałami źródłowymi nt. życia codziennego w okresie I wojny światowej. Warsztaty zostały pomyślane również jako okazja do wzajemnej wymiany doświadczeń. Uczestnicy będą mieli możliwość zgłoszenia własnych propozycji na sposób i formę wykorzystania treści gry na lekcjach. Wszystkie pomysły zostaną wzięte pod uwagę w trakcie prac nad dodatkowymi materiałami edukacyjnymi do gry, które będą opracowane przez Archiwa Państwowe |
||
II - Oferta UwB indywidualnego rozwoju skierowana do nauczycieli historii Organizator: Wydział Historii UwB (60 min) | sala 2060 (Biologia) | |
III Prelekcja - Związek Szlachty Polskiej – (60 min) Dr Łukasz Lubicz-Łapiński, Związek Szlachty Polskiej Szlachta polska, czyli kto? Historyczny wywód genealogiczny i jego weryfikacja | sala 2006 (Chemia) |
Warsztaty i panele skierowane do nauczycieli
19 września 2024 (czwartek) godz. 9:30 – 16:30
Data Godzina | Wydarzenie Sesje, Panele, Tematy | Sala |
9:30 – 16:30 | Organizator: Instytut Pamięci Narodowej (obowiązkowe zapisy) |
|
W trosce o odpowiednie przygotowanie młodego pokolenia do przyswajania wiedzy historycznej, ale także budowania szacunku do Ojczyzny, chcielibyśmy zaprosić do udziału w warsztatach edukacyjnych na temat najnowszej historii Polski. Wiemy bowiem, że zaangażowanie nauczycieli w ten proces jest bezkonkurencyjne. Przy pomocy wychowawców i nauczycieli możemy pielęgnować i rozwijać w młodych ludziach poczucie patriotyzmu oraz tożsamości narodowej. Instytut Pamięci Narodowej od początku swojej działalności przygotowuje materiały edukacyjne, mające pomagać i wspierać nauczycieli w codziennej pracy. Podczas Powszechnego Zjazdu Historyków Polskich zaprezentowane zostaną trzy warsztaty wykorzystujące najnowsze metody dydaktyczne. Wszystkie propozycje łączą naukę z aktywnym udziałem uczestników i dyskusją. Szczególny nacisk położony jest na efektywne przekazanie wiedzy dotyczącej najnowszej historii Polski w oparciu o rozwiązania bazujące na nowych technologiach, nowoczesnych formach edukacji i niepodręcznikowych zagadnieniach. Każdy uczestnik warsztatów na zakończenie otrzyma pakiet materiałów edukacyjnych odpowiadających poszczególnym tematom i blokom tematycznym. Każdy uczestnik dodatkowo otrzyma najnowszą ofertę edukacyjną Instytutu Pamięci Narodowej w postaci książkowego Kalendarza Nauczyciela na rok szkolny 2024/2025. |
||
1. MultiHISTORIA – warsztaty z najnowszej gry edukacyjnej Instytutu Pamięci Narodowej prowadzone przez jej pomysłodawczynię i autorkę Justynę Kesler. MultiHISTORIA to innowacyjne i uniwersalne narzędzie, dające wiele możliwości dydaktycznych w obszarze edukacji. Sercem tego konceptu są piktogramy (proste graficzne reprezentacje różnych obiektów, miejsc, wydarzeń) i budowanie narracji historycznej oraz wiedzy faktograficznej na uniwersalnym materiale wizualnym (w nurcie tzw. historii wizualnej). MultiHISTORIA bazuje na koncepcie Multi-Talk (aktualnie w trakcie procesu patentowego P.431254), który poprzez piktogramy pobudza myślenie skojarzeniowe, sprzyja pracy metodą storytellingową i zwiększa efektywność zapamiętywania oraz przyswajanych treści. 2. Szyfry wojny – z historii polskiej kryptologii – warsztaty przygotowane przez Instytut Pamięci Narodowej autorstwa Marka Gajewskiego (pracownika Oddziału IPN w Białymstoku). Warsztaty prezentujące nieoczywistą wiedzę na temat wojny polsko-bolszewickiej 1919–1920, czyli działalność polskiego wywiadu radiowego. Dzięki sprawnym umiejętnościom i wiedzy polskich kryptologów możliwa była zmiana biegu historii. Warsztaty pokazują, jaką rolę w procesie historycznym może odegrać jednostka. Dzięki warsztatom pt. „Szyfry wojny” poznamy losy najsłynniejszych polskich kryptologów z tego okresu, m.in. por. Jana Kowalewskiego i profesorów – Stefana Mazurkiewicza, Wacława Sierpińskiego i Stanisława Leśniewskiego. To dzięki ich talentowi pokonaliśmy militarnie odwiecznego wroga państwa polskiego – Rosję. 3. STREFA NOWYCH TECHNOLOGII – Strefa Nowych Technologii Instytutu Pamięci Narodowej to wyjątkowe miejsce, które dostarcza wiedzy historycznej przekazywanej w nowoczesny, immersyjny sposób. Tutaj rozrywka łączy się z nauką. Prezentacja „Gry Szyfrów”, mówiącej o roli polskich kryptologów w konflikcie polsko-bolszewickim; „Lotnicy” – gra z fabułą opartą na prawdziwych wydarzeniach i postaciach polskich lotników w czasie II wojny światowej; „Warsaw Rising” – temat Powstania Warszawskiego; „Świadectwo poMOCY” – warsztaty na podstawie immersyjnej etiudy filmowej pt. „Świadectwo poMOCY”, opowiadającej o losach Błogosławionej Rodziny Ulmów. |
||
BLOK MultiHISTORIA , obowiązkowe zapisy | sala 2004 (Chemia) | |
Warsztaty z najnowszej gry edukacyjnej Instytutu Pamięci Narodowej, prowadzone przez jej pomysłodawczynię Justynę Kesler. MultiHISTORIA to innowacyjne i uniwersalne narzędzie, dające wiele możliwości dydaktycznych w obszarze edukacji. Sercem tego konceptu są piktogramy (proste graficzne reprezentacje różnych obiektów, miejsc, wydarzeń) i budowanie narracji historycznej oraz wiedzy faktograficznej na uniwersalnym materiale wizualnym (w nurcie tzw. historii wizualnej). |
||
GRUPA I godz. 9:00-10:30, czas trwania 1,5 h; ilość osób: 20 GRUPA II godz. 11:00-12:30, czas trwania 1,5 h; ilość osób: 20 GRUPA III godz. 15:00-16:30 sala – 2004 (Chemia), czas trwania 1,5 h; ilość osób: 20 |
||
BLOK Szyfry wojny – z historii polskiej kryptologii, obowiązkowe zapisy | sala – 2006 (Chemia) | |
Warsztaty przygotowane przez Instytutu Pamięci Narodowej autorstwa Marka Gajewskiego (pracownika Oddziału IPN w Białymstoku). Warsztaty prezentujące nieoczywistą wiedzę na temat wojny polsko-bolszewickiej 1919–1920, czyli działalność polskiego wywiadu radiowego. | ||
GRUPA I godz. 9:00-10:30, czas trwania 1,5 h; ilość osób: 20 GRUPA II godz. 11:00-12:30, czas trwania 1,5 h; ilość osób: 20 GRUPA III godz. 15:00-16:30, czas trwania 1,5 h; ilość osób: 20 |
||
BLOK STREFA NOWYCH TECHNOLOGII - Immersyjna edukacja historyczna na podstawie projektów Biura Nowych Technologii - obowiązkowe zapisy. Prowadząca: Zastępca Dyrektora Biura Nowych Technologii, Pani Adrianna Paradowska. | budynek Uniwersyteckiego Centrum Kultury | |
Tematem warsztatów będzie analiza nauki poprzez zabawę jako efektywnego sposobu kształcenia. Za punkt wyjścia obrany jest raport badawczy „IMMERSYJNA EDUKACJA HISTORYCZNA – w stronę nowych ścieżek edukacyjnych”. Z raportu wynika, że rozwiązania cyfrowe tworzą nowe możliwości nauki, stając się efektywnym sposobem na zróżnicowanie i spersonalizowanie zdobywania wiedzy. Podczas warsztatów podniesione zostaną również m.in. tematy atrakcyjnych sposobów nauki historii współczesnej dla przedstawicieli generacji Z i grywalizacji w edukacji oraz zaprezentowane zostaną wszystkie edukacyjne projekty Biura Nowych Technologii. | ||
GRUPA I godz. 9:00-10:00, ilość osób: 20 GRUPA II godz. 12:00-13:00, ilość osób: 20 GRUPA III godz. 14:00-15:00, ilość osób: 20 GRUPA IV godz. 16:00-17:00, ilość osób: 20 | ||
15:00-18:30 | Program Panelu Olimpijczyków | aula Mat.-Inf. |
50 lat Olimpiady Historycznej z perspektywy uczestników i organizatorów | ||
15:00-15:20 | Powitanie i okolicznościowe wystąpienia (PTH, MEN, Sejm, IPN) | |
15:20-16:00 | Uhonorowanie osób zasłużonych dla Olimpiady Historycznej | |
16:00-16:30 | Olimpiada z perspektywy organizatorów | |
| ||
16:30-16:45 | Przerwa na kawę | |
16:45-17:45 | Debata panelowa z udziałem olimpijczyków | |
17:45-18:10 | Olimpiada z perspektywy uczestników – promocja książki | |
18:10-18:30 | Wolny mikrofon |