Szanowni Państwo,

 

chcielibyśmy poinformować Państwa, że istnieje możliwość uzyskania zaproszenia* personalizowanego na XXI PZHP, który być może ułatwi Państwu uzyskanie zgody Dyrektora Państwa szkoły na udział w naszym wydarzeniu.

Zainteresowanych takim zaproszeniem proszę o kontakt na adres:

kwiszowata@gmail.com

 

*zaproszenie uprawnia do udziału w Zjeździe po uprzednim zarejestrowaniu i opłaceniu uczestnictwa

Panele i warsztaty skierowane do nauczycieli

Panel skierowany do nauczycieli
18 września 2024 (środa) godz. 9:00 – 14:00

Data
Godzina
Wydarzenie
Sesje, Panele, Tematy
Wydarzenie
Sesje, Panele, Tematy
9:00 - 11:00sala 2060 (Biologia)sala 2001 (Mat.-Inf.)
Organizator: Muzeum Historii Polski
Powstanie Styczniowe nie jest nudne! - Panel dla nauczycieli historii i języka polskiego szkół podstawowych i średnich
Dydaktyka historii w czasach zmiany i wobec zmiany
- organizatorzy: Marek Białokur (UO), Agnieszka Chłosta-Sikorska (UKEN), Maciej Fic (UŚ), Izabela Lewandowska (UWM), Małgorzata Machałek (USz)
Jak ciekawie i nieszablonowo przedstawić na lekcjach historii dzieje Powstania Styczniowego i jego bohaterów? Jak wykorzystać multimedia i materiały edukacyjne? Tego można się będzie dowiedzieć podczas panelu dla nauczycieli historii szkół podstawowych i średnich, przygotowanego przez historyków i edukatorów z Muzeum Historii Polski. Każdy z uczestników otrzyma zestaw publikacji i materiałów edukacyjnych.
  • Marek Białokur (UO) – Nauczyciel jako ,,twórca historii’’ między podstawą programową a refleksją historyczną. Współczesne wyzwania i perspektywy szkolnej edukacji historycznej
  • Agnieszka Chłosta-Sikorska (UKEN) – Model kształcenia akademickiego a katalog kompetencji nauczycieli historii
  • Maciej Fic (UŚ) – Edukacja historyczna oczami nauczycieli – raport z badań ankietowych 2023 r.
  • Danuta Konieczka-Śliwińska (UAM), Małgorzata Machałek (USz) – Środowisko dydaktyczno-historyczne wobec zmian strukturalnych i programowych po 1989 r.
  • Izabela Lewandowska (UWM) – Główne nurty refleksji dydaktyczno-historycznej po 1989 r.
11:00 -11:15 Przerwa kawowa
11:15 – 13:00sala 2060 (Biologia)sala 2001 (Mat.-Inf.)
Oferta edukacyjna podlaskich instytucji kulturalnych

  • Muzeum Podlaskie

  • Muzeum Pamięci Sybiru

  • Muzeum Wojska w Białymstoku

  • Muzeum Historii Medycyny i Farmacji Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku

  • Podlaskie Muzeum Kultury Ludowej

  • Podlaski Instytut Kultury

Ciąg dalszy Dydaktyka historii w czasach zmiany i wobec zmiany. Cały panel trwa w godzinach 9:00-13:00
13:00 – 14:00 Przerwa obiadowa

Panel skierowany do nauczycieli
18 września 2024 (środa) godz. 14:00 – 17:30

Data
Godzina
Wydarzenie
Sesje, Panele, Tematy
Sala
14:00 - 15:30Organizator: Polskie Towarzystwo Historyczne
Włodzimierz Krzysztof Kowalczyk (CKE), Edukacja historyczna w polskiej szkole – rzeczywistość versus oczekiwania - dyskusja na temat odchudzenia podstawy programowej z historii i nad wprowadzeniem nowego przedmiotu Edukacja Obywatelska
sala 2060 (Biologia)
15:30 - 17:30Warsztaty edukacyjne/ rozwój osobisty nauczyciela
I – Warsztaty organizator: Archiwa Państwowe (max 15 osób)sala 2004 (Chemia)
Plansza i źródło. Jak wykorzystać archiwalia i grę planszową w nauczaniu historii życia codziennego okresu I wojny światowej

Odkryj / ukryj szczegóły
Archiwa Państwowe opracowują grę planszową, której akcja toczy się na ziemiach polskich pod zaborami. Bohaterami gry są rodziny z Królestwa Polskiego, Poznańskiego i Galicji. Celem jest przezwyciężanie codziennych wyzwań i trudności w realiach czasu wojny. Rodziny dokumentują pamięć o przeżytych wydarzeniach kompletując rodzinny album z pamiątkami.
Fabuła gry jest oparta na materiałach archiwalnych – dokumentach, fotografiach, obwieszczenia urzędowych, pamiętnikach i wspomnieniach, będących zapisem historii społecznej i obyczajowej okresu „Wielkiej Wojny”. Premiera gry jest przewidziana w I połowie 2025 r.
Uczestnicy warsztatów poznają założenia i mechanikę gry, scenariusze rozgrywek możliwych do przeprowadzenia na lekcji oraz metody doboru, wyszukiwania i pracy z materiałami źródłowymi nt. życia codziennego w okresie I wojny światowej. Warsztaty zostały pomyślane również jako okazja do wzajemnej wymiany doświadczeń. Uczestnicy będą mieli możliwość zgłoszenia własnych propozycji na sposób i formę wykorzystania treści gry na lekcjach. Wszystkie pomysły zostaną wzięte pod uwagę w trakcie prac nad dodatkowymi materiałami edukacyjnymi do gry, które będą opracowane przez Archiwa Państwowe


II - Oferta UwB indywidualnego rozwoju skierowana do nauczycieli historii
Organizator: Wydział Historii UwB (60 min)
sala 2060 (Biologia)
III Prelekcja - Związek Szlachty Polskiej – (60 min)
Dr Łukasz Lubicz-Łapiński, Związek Szlachty Polskiej Szlachta polska, czyli kto? Historyczny wywód genealogiczny i jego weryfikacja
sala 2006 (Chemia)

Warsztaty i panele skierowane do nauczycieli
19 września 2024 (czwartek) godz. 9:30 – 16:30

Data
Godzina
Wydarzenie
Sesje, Panele, Tematy
Sala
9:30 – 16:30 Organizator: Instytut Pamięci Narodowej (obowiązkowe zapisy)
Cel warsztatów - zwiń/rozwiń


W trosce o odpowiednie przygotowanie młodego pokolenia do przyswajania wiedzy historycznej, ale także budowania szacunku do Ojczyzny, chcielibyśmy zaprosić do udziału w warsztatach edukacyjnych na temat najnowszej historii Polski. Wiemy bowiem, że zaangażowanie nauczycieli w ten proces jest bezkonkurencyjne. Przy pomocy wychowawców i nauczycieli możemy pielęgnować i rozwijać w młodych ludziach poczucie patriotyzmu oraz tożsamości narodowej.
Instytut Pamięci Narodowej od początku swojej działalności przygotowuje materiały edukacyjne, mające pomagać i wspierać nauczycieli w codziennej pracy. Podczas Powszechnego Zjazdu Historyków Polskich zaprezentowane zostaną trzy warsztaty wykorzystujące najnowsze metody dydaktyczne.
Wszystkie propozycje łączą naukę z aktywnym udziałem uczestników i dyskusją. Szczególny nacisk położony jest na efektywne przekazanie wiedzy dotyczącej najnowszej historii Polski w oparciu o rozwiązania bazujące na nowych technologiach, nowoczesnych formach edukacji i niepodręcznikowych zagadnieniach. Każdy uczestnik warsztatów na zakończenie otrzyma pakiet materiałów edukacyjnych odpowiadających poszczególnym tematom i blokom tematycznym. Każdy uczestnik dodatkowo otrzyma najnowszą ofertę edukacyjną Instytutu Pamięci Narodowej w postaci książkowego Kalendarza Nauczyciela na rok szkolny 2024/2025.


Tematy warsztatów - zwiń/rozwiń


1. MultiHISTORIA
– warsztaty z najnowszej gry edukacyjnej Instytutu Pamięci Narodowej prowadzone przez jej pomysłodawczynię i autorkę Justynę Kesler. MultiHISTORIA to innowacyjne i uniwersalne narzędzie, dające wiele możliwości dydaktycznych w obszarze edukacji. Sercem tego konceptu są piktogramy (proste graficzne reprezentacje różnych obiektów, miejsc, wydarzeń) i budowanie narracji historycznej oraz wiedzy faktograficznej na uniwersalnym materiale wizualnym (w nurcie tzw. historii wizualnej). MultiHISTORIA bazuje na koncepcie Multi-Talk (aktualnie w trakcie procesu patentowego P.431254), który poprzez piktogramy pobudza myślenie skojarzeniowe, sprzyja pracy metodą storytellingową i zwiększa efektywność zapamiętywania oraz przyswajanych treści.

2. Szyfry wojny
– z historii polskiej kryptologii – warsztaty przygotowane przez Instytut Pamięci Narodowej autorstwa Marka Gajewskiego (pracownika Oddziału IPN w Białymstoku). Warsztaty prezentujące nieoczywistą wiedzę na temat wojny polsko-bolszewickiej 1919–1920, czyli działalność polskiego wywiadu radiowego. Dzięki sprawnym umiejętnościom i wiedzy polskich kryptologów możliwa była zmiana biegu historii. Warsztaty pokazują, jaką rolę w procesie historycznym może odegrać jednostka. Dzięki warsztatom pt. „Szyfry wojny” poznamy losy najsłynniejszych polskich kryptologów z tego okresu, m.in. por. Jana Kowalewskiego i profesorów – Stefana Mazurkiewicza, Wacława Sierpińskiego i Stanisława Leśniewskiego. To dzięki ich talentowi pokonaliśmy militarnie odwiecznego wroga państwa polskiego – Rosję.

3. STREFA NOWYCH TECHNOLOGII
– Strefa Nowych Technologii Instytutu Pamięci Narodowej to wyjątkowe miejsce, które dostarcza wiedzy historycznej przekazywanej w nowoczesny, immersyjny sposób. Tutaj rozrywka łączy się z nauką. Prezentacja „Gry Szyfrów”, mówiącej o roli polskich kryptologów w konflikcie polsko-bolszewickim; „Lotnicy” – gra z fabułą opartą na prawdziwych wydarzeniach i postaciach polskich lotników w czasie II wojny światowej; „Warsaw Rising” – temat Powstania Warszawskiego; „Świadectwo poMOCY” – warsztaty na podstawie immersyjnej etiudy filmowej pt. „Świadectwo poMOCY”, opowiadającej o losach Błogosławionej Rodziny Ulmów.

BLOK MultiHISTORIA , obowiązkowe zapisy sala 2004 (Chemia)
Warsztaty z najnowszej gry edukacyjnej Instytutu Pamięci Narodowej, prowadzone przez jej pomysłodawczynię Justynę Kesler. MultiHISTORIA to innowacyjne i uniwersalne narzędzie, dające wiele możliwości dydaktycznych w obszarze edukacji. Sercem tego konceptu są piktogramy (proste graficzne reprezentacje różnych obiektów, miejsc, wydarzeń) i budowanie narracji historycznej oraz wiedzy faktograficznej na uniwersalnym materiale wizualnym (w nurcie tzw. historii wizualnej).

GRUPA I godz. 9:00-10:30, czas trwania 1,5 h; ilość osób: 20


GRUPA II godz. 11:00-12:30, czas trwania 1,5 h; ilość osób: 20


GRUPA III godz. 15:00-16:30 sala – 2004 (Chemia), czas trwania 1,5 h; ilość osób: 20


BLOK Szyfry wojny – z historii polskiej kryptologii, obowiązkowe zapisy

sala – 2006 (Chemia)
Warsztaty przygotowane przez Instytutu Pamięci Narodowej autorstwa Marka Gajewskiego (pracownika Oddziału IPN w Białymstoku). Warsztaty prezentujące nieoczywistą wiedzę na temat wojny polsko-bolszewickiej 1919–1920, czyli działalność polskiego wywiadu radiowego.

GRUPA I godz. 9:00-10:30, czas trwania 1,5 h; ilość osób: 20


GRUPA II godz. 11:00-12:30, czas trwania 1,5 h; ilość osób: 20


GRUPA III godz. 15:00-16:30, czas trwania 1,5 h; ilość osób: 20


BLOK STREFA NOWYCH TECHNOLOGII - Immersyjna edukacja historyczna na podstawie projektów Biura Nowych Technologii - obowiązkowe zapisy. Prowadząca: Zastępca Dyrektora Biura Nowych Technologii, Pani Adrianna Paradowska. budynek Uniwersyteckiego Centrum Kultury
Tematem warsztatów będzie analiza nauki poprzez zabawę jako efektywnego sposobu kształcenia. Za punkt wyjścia obrany jest raport badawczy „IMMERSYJNA EDUKACJA HISTORYCZNA – w stronę nowych ścieżek edukacyjnych”. Z raportu wynika, że rozwiązania cyfrowe tworzą nowe możliwości nauki, stając się efektywnym sposobem na zróżnicowanie i spersonalizowanie zdobywania wiedzy. Podczas warsztatów podniesione zostaną również m.in. tematy atrakcyjnych sposobów nauki historii współczesnej dla przedstawicieli generacji Z i grywalizacji w edukacji oraz zaprezentowane zostaną wszystkie edukacyjne projekty Biura Nowych Technologii.

GRUPA I godz. 9:00-10:00, ilość osób: 20


GRUPA II godz. 12:00-13:00, ilość osób: 20


GRUPA III godz. 14:00-15:00, ilość osób: 20


GRUPA IV godz. 16:00-17:00, ilość osób: 20


15:00-18:30 Program Panelu Olimpijczykówaula Mat.-Inf.
50 lat Olimpiady Historycznej z perspektywy uczestników i organizatorów
15:00-15:20 Powitanie i okolicznościowe wystąpienia (PTH, MEN, Sejm, IPN)
15:20-16:00 Uhonorowanie osób zasłużonych dla Olimpiady Historycznej
16:00-16:30 Olimpiada z perspektywy organizatorów
  • Olimpiada Historyczna – fotograficzne wspomnienia – (prezentacja) dr hab. Barbara Krysztopa-Czupryńska (UWM w Olsztynie)

  • Pięćdziesiąt lat minęło. Olimpiada Historyczna nie tylko w statystycznej pigułce
    – dr hab. Andrzej Korytko, prof. UWM (UWM w Olsztynie)
16:30-16:45 Przerwa na kawę
16:45-17:45 Debata panelowa z udziałem olimpijczyków
17:45-18:10 Olimpiada z perspektywy uczestników – promocja książki
18:10-18:30 Wolny mikrofon

Skip to content